Административен съд – Шумен потвърди Решение № 76-МИ от 30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – с. Венец, с което е обявен за избран за кмет на с. Изгрев на първи тур Е.Т.М., издигнат от ПП „Движение за права и свободи-ДПС“
Административен съд – Шумен потвърди Решение № 76-МИ от 30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – с. Венец, с което е обявен за избран за кмет на с. Изгрев на първи тур Е.Т.М., издигнат от ПП „Движение за права и свободи-ДПС“
Производството по дело № 283/2023г. по описа на съда е образувано по жалба на Т.С.Ф., в качеството му на кандидат за кмет на кметство с. Изгрев, Община Венец, регистриран в ОИК - Венец с Решение № 21-МИ за кандидат за кмет на кметство в изборите за общински съветници и за кметове на 29.10.1023г., издигнат от ПП „ГЕРБ“.
В жалбата си Ф. изразява несъгласие с постановеното решение, като оспорващия сочи допуснати съществени нарушения на ИК (Изборен кодекс) в деня на изборите, свеждащи се до непосещаване от сформираната подвижна избирателна секция с подвижна кутия за гласуване на осем лица, изрично посочени в жалбата. Като следващо, отделно нарушение се твърди, че е налице и дописване в избирателните списъци на лица, общо около 110 броя, които са живеещи извън пределите на Република България, поради което е налице изборен туризъм и тези лица нямат нищо общо с принципа на уседналост в ИК.
Съдът е отхвърлил като недоказано и неоснователно твърдението на жалбоподателя за наличие на неправомерно дописване в избирателните списъци на лица, общо около 110 броя, които са живеещи извън пределите на Република България. Съдебният състав е приел, че действията по дописване на избирателните списъци от съответните общински администрации по населените места, в които се води регистър на населението, могат да се оспорват единствено в рамките на установения в Изборния кодекс срок, което в случая не е било сторено и с изтичането му е препятствана възможността това действие да бъде атакувано от жалбоподателя на един по-късен етап от изборния процес. Освен това, съдът е счел, че твърдението в жалбата е лишено от конкретизация, доколкото не се сочат конкретни имена на лица от избирателните списъци, поради което претенцията на оспорващия е била отхвърлена.
Съдът е приел също, че действително е налице допуснато нарушение на изискванията на Изборния кодекс при провеждането на 29.10.2023г. на избори за кмет на кметство с. Изгрев, като не е предоставена възможност на осем лица да упражнят правото си на глас с подвижна избирателна кутия. Това нарушение съдът е преценил за несъществено, доколкото се касае за осем случая, при които са нарушени изборните правила и допускането му не е повлияло върху крайния резултат, с оглед разликата между обявения за избран за кмет Е.Т.М. /избран с 236 действителни гласове/ и оспорващия Т.С.Ф. /193 от действителните гласове/, възлизаща на 43 гласа.
В решението си съдът е посочил също, че правилно за валидно избран кмет на с. Изгрев е бил определен Е.Т.М., тъй като е получил повече от половината от действителните гласове още на първи тур - обявеният за избран за кмет М. има 236 действителни гласове, при минимално необходими 216 гласа.
Съдебното решение подлежи на оспорване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България - гр.София в срок до 7 (седем) дни от обявяването му.