10 ГОДИНИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
Качествено, срочно, прозрачно и достъпно правосъдие отчете Административен съд – Шумен на проведената на 28.02.2017 г. пресконференция по повод десет години от основаването на съда.
В присъствието на представители на местни, регионални и национални медии председателят на съда, Кремена Борисова, представи обобщен анализ за дейността на съдебната институция в периода 01.03.2007г. до 01.03.2017г. Председател Борисова посочи, че със своята работа през изминалия десетгодишен период административните съдилища и в частност Административен съд Шумен затвърждават становището, че създаването им не е неудачно законодателно решение, а адекватна реакция на нарасналите нужди на обществото от бърза и ефикасна защита на правата и интересите на гражданите в случаи на незаконосъобразни актове и действия на административните органи.
През периода 01.03.2007г. – 28.02.2017г. общият брой на образуваните и разгледани от Административен съд Шумен дела е 7 140 дела, от които в края на отчетния период са свършени 7 050дела. Средно през годините съотношението между свършените и останалите висящи в края на всяка година дела е 95% към 5%, приблизително около 89% от делата са разгледани и приключени в тримесечен срок, като през десетте години от създаването на съда до настоящия момент няма нито един постановен извън законовоопределения срок съдебен акт. Резултатите от касационния контрол върху актовете на Административен съд Шумен бележат среден ръст от около 87% одобрена правораздавателна дейност. От приключилите с постановени съдебни решения производства, в 45% от случаите жалбите са били уважени, а в 55% от случаите-отхвърлени като неоснователни. Преобладаващи са делата по Закона за устройство на територията и Закона за кадастъра и имотния регистър, както и на тези по Данъчно-осигурителния и процесуален кодекс, Закона за митниците, Кодекса за социално осигуряване и Закона за социалното подпомагане.
Председателят на съда акцентира, че постигнатите през изминалия десетгодишен период положителни резултати в работата на съда са плод на съвместните усилия на екипа от компетентни и мотивирани съдии и съдебни служители, които с работата си достигнали висок стандарт за ефективно, прозрачно и достъпно правосъдие. Относно работата на Административен съд – Шумен са констатирани отлични резултати при извършената планова проверка от Инспектората на Висшия съдебен съвет, обективирани в Акт за резултатите от извършена планова проверка на Административен съд – Шумен на административните и касационни дела за 2012 г. и за 2013 г., изготвен съгласно Заповед № ПП-01-57/25.04.2014 г. на главния инспектор на ИВСС. Проверката установи много добре организирана административно-деловодна дейност, стриктно прилагане на принципа за случаен подбор на съдия докладчика при разпределение на делата, разглеждане, насрочване и решаване на делата в кратки срокове и липса на неоснователно отлагане на дела. С Акта не са дадени препоръки, засягащи съществени пропуски в работата на съда като цяло и по отношение на отделни съдебни състави.
Признание за качеството на правораздаването е и факта, че на 30 ноември 2012год. Шуменският административен съд бе обявен и отличен за «съд-модел» за работата си по проекта «Усъвършенстване на работните процеси в съда», изпълняван от Сдружение «Програма за развитие на съдебната система», финансиран от Фондация «Америка за България».
Освен качественото, срочно, прозрачно и достъпно правосъдие, сред основните стратегически цели и приоритети на съда през изминалия десетгодишен период от създаването му са развитие на човешките и материални ресурси на съда, улеснен достъп до съдебна информация, антикорупционна политика и предотвратяване конфликт на интереси, повишаване общественото доверие в работата на съда, уеднаквяване практиката на съда, обмен на добри практики и участие при изготвянето на законопроекти и материално-техническа обезпеченост.
В съда е утвърдена Стратегия за обучение и повишаване квалификацията на магистрати и съдебни служители и са определени координатори по обученията. Изготвяни са ежегодни планове за обучения, семинари и квалификации на съдиите и служителите, съобразно годишната програма на НИП, възможни други обучения /планирани от съда регионални или вътрешни такива под формата на «Тим билдинг», организирани от други организации/, въз основа на проучване потребностите на съдиите и служителите от обучения по конкретни теми и специфични области. Утвърдени са и се прилагат Вътрешни правила за управление на човешките ресурси, Вътрешни правила за атестирането на съдебни служители с оглед обезпечаване максимална обективност на атестационната оценка на служителите, Модел за подбор и наемане на съдебни служители.
С цел осигуряване на улеснен достъп до съдебна информация е разработена и функционира Интернет-страница на съда, на която се публикуват постановените съдебни актове, «Календар» за насрочените и предстоящи за разглеждане съдебни дела, информация за организацията на работния процес и актуални новини от дейността на съда. За улеснение на гражданите функционира виртуален информационен център. Внедрен е програмен продукт за синтез на реч, предоставен от Програмата за развитие на съдебната система, осигуряващ достъп до съдебните актове на определена уязвима група граждани със слухови проблеми.
В изпълнение на утвърдената Медийна стратегия на Административен съд Шумен е осъществявано постоянно взаимодействие на съда с представителите на средствата за масова информация посредством прессъобщения, брифинги и пресконференции.
Израз на провежданата антикорупционна политика са въведените Антикорупционни процедури и Вътрешни правила за прилагане на ЗПУКИ.
Поставена е кутия за сигнали за корупция, която ежеседмично в присъствието на комисия, назначена със заповед на Председателя проверява за постъпили сигнали и за проверката съставя протокол. За десетгодишния период от съществуването на съда не са постъпвали сигнали и не са извършвани проверки, свързани с корупционни практики,което води до извода, че правораздаването в Административен съд – Шумен е прозрачно и е съобразено изцяло със закона.
Публично са оповестявани всички имуществени декларации и декларации по ЗПУКИ на работещите в съда магистрати и съдебни служители.
В началото на всяка календарна година е изготвян прогнозен програмно ориентиран бюджет на съда, въз основа на конкретни данни и актуална статистическа информация за работата на съда, тенденциите в постъплението на делата, движението, тяхната продължителност, щатната и материална обезпеченост при съобразяване на прогнози и тенденции относно бъдещи разходи
През целия десетгодишен период е провеждана последователна политика за контролиране на разходването на бюджетни средства. Постигнатите отлични резултати са констатирани при извършен одитен анагажимент за увереност ОА – 1403/У в Административен съд – Шумен от Дирекция Вътрешен одит при ВСС за периода 01.01.2013 г. – 31.12.2013 г., обективиран в Доклад на директора на Дирекция „Вътрешен одит“ при ВСС, както и при извършената финансова инспекция на Административен съд – Шумен от АДФИ по проверка за законосъобразност при разходване на бюджетните средства по реда на ЗОП за 2015 г., обективиран в Доклад №ДПЗШН-6/24.06.2016 г. на финансов инспектор. И при двете проверки не са констатирани нарушения при отчитане и разходване на бюджетни средства, както и не са дадени препоръки, касаещи пропуски в работата на съда в тази насока.
Акцент в работата на съда през десетте години от основаването му е било повишаването на общественото доверие в работата му. В изпълнение на тази цел е приет План за повишаване общественото доверие в съда.
Ежегодно от създаването на съда до настоящия момент е провеждан „Ден на отворени врати“, което цели запознаване от близо на гражданите с дейността на съда. Добра инициатива е и организирането и провеждането на симулативен съдебен процес с участието на зрелостници от елитни училища и студенти от ШУ «Еп.К.Преславски», с цел придобиване на практически познания относно съдебния процес и работата на съда.
Използва се паралелен аудиозапис на протоколите от съдебни заседания, гарантиращ обективност на действията в процеса.
Поддържан е актуализиран електронен календар на съдебните заседания на Интернет страницата на съда,с изрично отразяване делата с обществен интерес, съобразно разработените от ВСС критерии.
Посредством прессъобщения и публикации на интернет страницата на съда периодично е информирана обществеността за конкретни инициативи на съда, вътрешни правила за работа, приложени или създадени добри практики, програми и проекти насочени към подобряване, оптимизиране на съдебната дейност и улесняване достъпа до съдебна информация.
С цел уеднаквяване на практиката на съда по спорни въпроси и обсъждане на новите законодателни промени в административното правосъдие периодично са провеждани общи събрания на магистратите от Административен съд – Шумен.
Магистратите от съда са ангажирани с изготвянето на становища по предложения за законодателни промени и за издаване на тълкувателни постановления.
Осъществяван е периодичен обмен на информация и на добри практики за съдебната дейност с ВАС и с други административни съдилища в страната в рамките на организираните от и с участието на Административен съд Шумен регионални семинари.
От месец февруари 2016 г. Административен съд – Шумен осъществява дейността си в нова сграда, която, чрез извършен основен ремонт, към настоящия момент покрива изцяло нуждите на съда. На 22.04.2016 г. , в присъствието на премиера и министъра на правосъдието официално беше открита новата сграда на съда, която е модерна, удобна и функционална. Обособени са самостоятелни съдийски кабинети, самостоятелни помещения за съдебните служители, две съдебни зали с озвучителна техника и електронни информационни табла пред всяка зала, заседателни зали, деловодство, архив, информационен център, стая за прокурор, стая за адвокат, както и помещение за класифицирана информация. В сградата функционира съвременна система за видеонаблюдение, СОТ, контрол на достъп и пожароизвестяване. Осигурен е достъп до сградата и на хората в неравностойно положение, посредством рампа за инвалиди.
Осигурена е оптимална за момента обезпеченост на съда с техника и информационни продукти. От месец декември 2016 г. е въведена окончателно и Интегрираната информационна система за електронно деловодство във всички 28 административни съдилища в Република България и Върховния административен съд (която към настоящия момент е в пробен период и работи паралелно с другата деловодна програма), което се отчита като стъпка към реализиране на електронното правосъдие в страната.
Председател Борисова заключи, че постигнатото от Административен съд Шумен през изминалия десетгодишен период е съществено, плод на съвместните усилия на ръководството и на екипа от мотивирани и компетентни съдии и служители, като отправи към тях пожелание да надграждат и усъвършенстват утвърдените добри практики, да насочат усилията си към отстояване на вече отвоюваната от Административен съд Шумен позиция на ефективна и добре работеща правораздавателна институция и с работата си да градят и поддържат уважение и доверие у хората към съдебната система.